Noi texturi pentru noi experiențe gastronomice: adaugă cerealele și semințele crocante în dieta ta

Când vine vorba de plăcerea gustului, aroma este vedetă, însă ultimele tendințe acordă aceeași importanță și texturii, adică senzației pe care un ingredient o creează și consistenței sale. 

Studiile arată că textura alimentelor pe care le consumăm, fie crocantă sau gumată, este un element esențial ce influențează experiența gastronomică. Textura adaugă o nouă dimensiune senzorială, ce face ca o simplă mâncare să devină mai apetisantă și mai tentantă.
 
Chef-ii cunosc importanța așezării ingredientelor pe straturi cu texturi diferite în crearea unui preparat nou, iar creatorii de meniuri țin cont de ea atunci când descriu preparatele. Aceștia din urmă știu că este crucial să vorbești și despre textura unui preparat pentru a-l face să pară mai apetisant: adaugă în meniu după “vinete” sau “ciuperci” cuvântul “crocante” și legumele nu mai par “uleioase” și nici “moi”, lucru considerat neplăcut în unele culturi, dar o delicatesă în altele. Adaugă cuvântul “cremoasă” după “supă de roșii” și clienții se vor aștepta să savureze o cremă catifelată în locul unui gazpacho granulat. 
 
Textura poate fi un bun indicator de sațietate – cât de sătulă te simți după o masa – și cheia unei diete sănătoase și echilibrate. Un studiu recent arată că “atunci când crește complexitate texturii unui aliment, senzația de sațietate apare mai repede decât în cazul mestecării unui aliment cu o textură simplă.” Adică, un preparat este mai consistent cu cât înglobează mai multe texturi.
 
Este foarte simplu să adaugi textură preparatelor pe care le consumi pe parcursul unei zile, de la micul dejun, prânz, cină, până la gustări și deserturi. Începe prin a combina iaurtul de dimineață* cu cereale crocante și nuci, completează-ți salata cu câteva felii de roșii proaspete sau de morcov crocant, sau presăra câteva semințe crude în gustarea de seară. 
 
Ai nevoie de și mai multă inspirație? Folosește în prepararea meselor tale ingrediente hrănitoare, cu textură savuroasă. Mai jos găsești o colecție întreagă de nuci, cereale, semințe  și fructe pe care le poți integra ușor în dieta ta de zi cu zi: 

Quinoa: o cereală cu textură delicată și pufoasă, bogată în proteine.
Alunele de pădure: Alunele coapte oferă o aromă unică și o textură densă preparatelor. 
Alacul: bobul fin adaugă o textură subtilă multor preparate; în plus, alacul este bogat în fier, potasiu, vitamina B6 și fier.
Semințele de mac: sunt o sursă importantă de calciu (esențial pentru sănătatea oaselor) și au o textură crocantă, savuroasă.
Semințele de floarea-soarelui: conferă o textură fermă dar delicată tuturor preparatelor, de la salate la brioșe.
Fulgii de ovăz: fulgii fini și moi conțin un tip de fibre care, conform studiilor, contribuie la scăderea nivelului de colesterol.
Nucile: o membrană cerată și moale învelește miezul tare dar fin al nucilor. Rezultatul? O adevărată simfonie de texturi. 
Muesli: un mix crocant de cereale și fructe uscate care nu eclipsează textura fină a iaurtului – combinația noastră preferată pentru muesli.  
Smochinele: proaspete sau uscate sunt combinația noastră preferată de textură gumată și semințe crocante.
Semințele de dovleac: textura lor gumată și maleabilă se potrivește perfect cu alimente cremoase, cu textură fină, precum iaurtul sau înghețata, dar poate fi combinată și cu ingrediente dure, precum pâinea și biscuiții. 
Caisele: în același timp granulate și fine, caisele conferă o textură surprinzătoare și o aromă dulce preparatelor tale.

Surse:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27235823
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1745-4603.1977.tb01172.x/ab...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27235823

EXPLOREAZĂ ŞI SIMTE-TE BINE!